Heb je een goed idee, maar heb je de stap nog niet durven zetten om een eigen bedrijf te starten? Stel het dan niet langer uit en waag die sprong in het diepe! We leggen je precies uit hoe jij in 8 stappen kan komen tot het realiseren van jouw droom. Ben jij d’r klaar voor?
Conceptonwikkeling
Het begint natuurlijk allemaal met een idee. Of beter gezegd; een visie. Je hebt wellicht al een basisconcept uitgeschreven en je hebt precies voor ogen hoe je dit wilt laten uitgroeien tot iets moois. Dit proces noemen we conceptontwikkeling. Veel mensen denken dat zij direct een businessplan dienen te schrijven van 100 pagina’s voordat zij eindelijk van start kunnen gaan. Echter, heb je enkel een visie nodig en een goed idee. De rest komt namelijk vanzelf op je pad wanneer je eenmaal bent begonnen… De eerste stap is eenmaal lastig om te zetten, maar dient daarentegen wel gezet worden om vervolgens verdere stappen te kunnen zetten.
Product of dienst?
In principe dien je eerst een keuze te maken uit twee opties wanneer je gaat ondernemen. Ga je een product verkopen of ga je een dienst leveren? Wanneer je een dienst levert, dan laat je je klanten betalen voor jouw geleverde dienst, in de vorm van uitvoerbaar werk of je deelt je kennis, ervaring en inzichten. Enkele voorbeelden hiervan zijn onder andere een schilder, advocaat of een psycholoog. Zij verkopen dus niets tastbaars, waardoor we spreken van het leveren van een dienst. We gaan in het vervolg van dit artikel er vanuit dat je een product wilt gaan verkopen door middel van een online shop.
Wie is je doelgroep?
Aan wie wil je je product gaan verkopen? Je kunt je bijvoorbeeld focussen op een nichemarkt. Dit is benaming voor een gat in de markt, waarbij de focus vaak ligt op het bereiken van een klein en specifiek gedeelte van de markt (zoals het verkopen van luxueuze en dure horloges). Een groot voordeel is dat je hierdoor in het begin nog weinig tot geen concurrentie zult hebben. Daarentegen zorg je met deze keuze er voor dat je enkel een klein gedeelte van de gehele markt zult bereiken. Hierdoor is je potentieel bereik dus kleiner dan wanneer je kiest voor een generiek product dat iedereen gebruikt (zoals een tandenborstel). Je dient bij een niche je product ook eerst bekend te maken onder je doelgroep, en daar zitten natuurlijk ook weer bepaalde marketingkosten aan verbonden. Denk dus goed na wat jouw gekozen strategie zal worden; welk product wil je gaan verkopen en welke doelgroep wil je daarmee gaan bedienen?
Webshop starten
Je hebt nu bepaald wat je wilt gaan verkopen en wie je doelgroep is. Nu ben je klaar om je shop daadwerkelijk te starten. Ga op zoek naar een snel, betaalbaar en betrouwbaar webshop platform. Er zijn genoeg opties op de markt die erg gebruiksvriendelijk zijn, en zelfs zonder enige technische kennis volledig zelf op te zetten zijn. WordPress is hier een goed voorbeeld van (gratis te gebruiken). Vergeet ook niet een domeinnaam (zoals www.uwproduct.nl) aan te schaffen voor je website. Zo ben je eenvoudig terug te vinden op het internet en straal je betrouwbaarheid uit. Vervolgens implementeer je betaalmogelijkheden zoals iDeal, PayPal en credit card. Jouw webshop aanbieder zal je hierbij graag verder helpen, no worries! Je dient nu enkel nog je algemene voorwaarden en privacy policy te plaatsen op je website. Zo voldoet je aan alle verplichtingen en bied je een stukje zekerheid naar je klanten toe. Je kunt eenvoudig een sjabloon downloaden van het internet en hierbij de benodigde aanpassingen doorvoeren.
Kamer van Koophandel
Nu is het tijd om je te gaan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hierbij word je onderneming officieel gestart. Je zult in het begin je onderneming starten als ZZP’er, wat staat voor zelfstandig zonder personeel. Je staat dan in het handelsregister met je bedrijfsnaam en je staat vanaf dat moment ook automatisch aangemeld bij de belastingdienst. Je zult vanaf dat moment dus ook elk kwartaal een BTW-aangifte moeten uitvoeren, waarbij je omzetbelasting dient af te dragen. Dit is de 21% BTW die je zult heffen aan je klanten, bovenop de verkoopprijs van je producten. Dit klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Je kunt dit gedeelte namelijk in zijn geheel uitbesteden aan een boekhouder, of wellicht heb je wel een familielid die handig is met cijfertjes. De kosten voor een boekhouder vallen over het algemeen reuze mee, en het enige wat jij hoeft te doen is alle bonnetjes en facturen inleveren.
Eigen voorraad of dropshipping?
Zo, je webshop staat en je kunt in principe nu gaan verkopen. Maar heb je eigenlijk ook al producten die je kunt gaan verkopen? Je dient jezelf eerst af te vragen of je producten vanuit eigen voorraad wilt verkopen of dat je voor dropshipping kiest. Dropshipping betekent dat jij producten van webshop A gaat aanbieden in je eigen webshop (webshop B) en deze verkoopt aan je eigen klanten. Wanneer er een order wordt geplaatst, zal webshop A de producten leveren aan jouw klanten en jij krijgt daarvoor een bemiddelingsbijdrage. Zo heb je niet te maken met inkoopkosten en hoef je geen eigen voorraad te houden. Zo bespaar je veel kosten en voorkom je mogelijke risico’s. Het grote voordeel van eigen voorraad is echter dat je winst over het algemeen hoger zal liggen dan de bemiddelingsbijdrage bij dropshipping. Daarnaast ben je niet afhankelijk van anderen en heb je alles in eigen hand.
(Online) marketing
Wanneer al je producten netjes staan weergegeven in je webshop en er mooie productafbeeldingen toegevoegd, dan kun je eindelijk gaan verkopen en daadwerkelijk omzet gaan realiseren! Maar dat is natuurlijk niet zo eenvoudig als dat het klinkt. Helaas komen mensen niet vanzelf naar je website… Nouja, wellicht enkele familieleden, vrienden en kennissen die je laatst op een verjaardag zo lief mogelijk hebt gevraagd om je een beetje te helpen. Je zult om meer bezoekers naar je website te trekken, toch echt marketing moeten gaan uitvoeren. Zowel de traditionele als online marketing. Denk bijvoorbeeld aan flyeren onder je doelgroep. Wil je graag jongeren tot 25 jaar bereiken? Deel dan flyers uit aan studenten en ga langs bij hogescholen en universiteiten. Met online marketing kun je bijvoorbeeld adverteren binnen de zoekmachine van Google. Zo kun je jouw advertentie laten zien aan mensen die op bepaalde trefwoorden hebben gezocht die relevant zijn tot jouw product.
Zo! Je hebt nu je eigen webshop en je hebt ook al je eerste klanten binnengehaald die een order hebben geplaatst… Gefeliciteerd, je bent nu écht een ondernemer geworden! Zet deze goede lijn door en laat je bedrijf nog verder uitgroeien in de toekomst.
Financiering van je webshop
Uiteraard zul je te maken krijgen met enige opstartkosten. Kosten gaan immers voor de baten uit. Wellicht heb je zelf niet financiële middelen om je eigen webshop van de grond te krijgen… In dat geval kun je altijd gebruik maken van een persoonlijke lening bij de bank. Ben je benieuwd welke mogelijkheden er zijn voor jouw persoonlijke situatie? Bekijk dan snel welke financiele mogelijkheden er voor jou beschikbaar zijn.